Malaysia merupakan sebuah negara
yang membangun dan kini berazam untuk mencapai tahap negara maju menjelang
2020. Namun, adakah impian ini akan direalisasikan oleh masyarakat Malaysia.
Bagi mengukur tahap kemajuan sesebuah negara, budaya kerja organisasinya
diambil kira sebagai satu faktor penyumbang kepada pengrealisasiannya.
Bagaimana pula dengan budaya kerja di Malaysia.
Sebelum itu, apa yang sebenarnya
dimaksudkan dengan budaya kerja. Budaya kerja menurut Busher dan Saran (1992)
adalah gabungan nilai, sikap dan kepercayaan yang dikongsi bersama dan menjadi
asas bagi ahli-ahli organisasi melakukan sesuatu perkara untuk membentuk
identiti dan personaliti sesebuah organisasi. Budaya kerja penting bagi
sesebuah organisasi untuk bertindak dan melaksanakan visi dan misi organisasi
yang telah ditetapkan. Kepentingan budaya kerja ini telah lama diketahui oleh
masyarakat dunia seperti apa yang dikatakan oleh Harris dan Moran dalam bukunya
‘Managing Cultural Differences (1991).’
“para eksekutif dan cendikiawan benar-benar memperhatikan faktor
budaya
kerja yang
ternyata
berpengaruh terhadap prilaku, moral atau semangat
kerja dan produktiviti kerja.”
Budaya kerja di Malaysia boleh
dilihat dari 3 aspek organisasi iaitu organisasi kerajaan (awam), organisasi
swasta, dan organisasi sukarelawan. Kesemua orgnanisasi ini mempunyai matlamat
yang berbeza. Organisasi kerajaan berfokus kepada membantu rakyat dengan
memberikan kemudahan dari segi perkhidmatan awam seperti polis, doktor, pegawai
kerajaan dan sebagainya. Organisasi swasta pula lebih mementingkan keuntungan
dari hasil jualan organisasi mereka seperti hartanah, saham, makanan, perabot
dan lain-lain. Berbeza pula dengan organisasi sukarelawan yang tidak mengambil
mana-mana keuntungan sebaliknya memberikan perkhidmatan secara percuma dan
sukarela kepada masyarakat. Contohnya, Yayasan Al-Bukhari yang memberikan
khidmat masyarakat kepada masyarakat Islam yang susah.
Walaupun
setiap organisasi ini mempunyai matlamat yang berbeza. Nilai yang dipegang oleh
setiap ahli dalam organisasi mestilah sama iaitu nilai yang positif. Jumlah
kesemua nilai yang dipegang oleh mereka itulah yang dikatakan sebagai budaya
kerja. Sekiranya, nilai yang dipegang adalah baik, maka sudah tentulah budaya
kerja itu akan menghasilkan kerja yang sangat baik. Begitulah sebaliknya
sekiranya nilai yang dipegang itu adalah negatif.
Budaya
kerja ini boleh dilihat melalui teori Douglas McGregor
iaitu teori X dan teori Y. Teori ini meletakkan individu atau pekerja kepada
dua perbezaan nilai yang akan menggambarkan budaya kerja masing-masing. Teori X
menerangkan jenis orang yang pemalas yang tidak suka bekerja serta senang
menghindar dari pekerjaan dan tanggungjawab yang diberikan kepadanya. Pekerja
jenis ini memiliki cita-cita yang kecil untuk mencapai tujuan organisasi namun
menginginkan ganjaran serta jaminan hidup yang tinggi. Dalam bekerja, para
pekerja jenis X ini harus terus diawasi, diancam serta diarahkan agar dapat
bekerja sesuai dengan matlamat yang diinginkan organisasi.
Nilai
yang dipegang oleh pekerja jenis X ini berbeza sama sekali dengan pekerja jenis
Y yang beranggapan bahawa kerja adalah kudrat manusia seperti halnya kegiatan
sehari-hari. Pekerja jenis ini tidak perlu terlalu diawasi dan diancam secara
ketat kerana mereka memiliki pengendalian serta pengerahan diri untuk bekerja
sesuai dengan matlamat organisasi. Pekerja jenis Y memiliki kemampuan kreatif,
imaginasi, kepandaian serta memahami tanggungjawab dan prestasi atas pencapaian
matlamat bekerja.
Kedua-dua teori ini menggambarkan
bagaimana budaya kerja dalam sesebuah organisasi. Budaya kerja yang cemerlang selalunya
ada pada pekerja jenis teori Y. Budaya inilah yang akan menjadi nilai yang
dipegang oleh seluruh organisasi supaya mencapai matlamat yang ditetapkan. Bagi
pekerja jenis teori X mereka mempunyai satu budaya kerja yang perlu diubah
sekiranya mahu matlamat organisasinya tercapai. Bagi tujuan itu beberapa kajian
telah dibuat dan menghasilkan beberapa model budaya kerja organisasi menurut Sivalingam dan Siew Peng Yong, (1992).
Antaranya ialah budaya
autoritarian, budaya birokratik, budaya tugas, budaya individualistik, budaya
tawar- menawar dan budaya kolektiviti.
Budaya kerja autoritarian menumpukan
kepada perintah dan kawal. Budaya bentuk ini seringkali diamalkan dengan berkesan dalam
organisasi yang bersaiz kecil seperti perniagaan keluarga, syarikat kecil dan
firma sederhana. Pekerja cenderung untuk bersikap 'yes man’ , dan 'play safe' daripada memberi pandangan
kritikal bagi menjaga kedudukan dan kepentingan
masing-masing. Budaya kerja seperti ini seringkali dilihat berlaku kepada
pekerja jenis X dalam teori Douglas McGregor.
Budaya kerja birokratik pula berasaskan kepada konsep bahawa organisasi
boleh diurus dengan cekap menerusi kaedah pengurusan yang bersifat impersonal, rasional, autoriti dan
formaliti. Jawatan dalam organisasi adalah disusun mengikut hierarki supaya
tanggungjawab, penyeliaan, autoriti dan akauntabiliti jelas dan mudah
diikuti. Faktor meritokrasi digunapakai
dalam organisasi iaitu pengambilan pekerja, kenaikan pangkat dan pemberian
ganjaran diberi berdasarkan kebolehan dan prestasi kerja masing-masing. Budaya
kerja seperti ini sering kali digunakan oleh pelbagai sektor organisasi
terutamanya sektor awam dan swasta.
Seterusnya, Kerja dalam organisasi dibahagi dan ditugaskan
kepada individu atau pasukan tertentu. Bekerja secara bersama bagi menjayakan
sesuatu projek ini membentuk solidariti pekerja dan mendorong penyesuaian
antara personaliti yang berbeza kerana mereka sama-sama bertanggungjawab kepada
kejayaan organisasi. Budaya kerja ini dipanggil sebagai budaya
kerja fungsional.
Selain itu, terdapat universiti yang bergantung kepada
profesor ternama untuk menarik pelajar dan mendapatkan tajaan. Begitu juga
firma konsultansi atau guaman yang biasanya bergantung penuh kepada individu
(konsultan atau peguam) tertentu yang popular bagi menarik pelanggan. Kebolehan
mendapatkan pelanggan seringkali menyebabkan mereka kurang terikat kepada
peraturan dan prosedur. Keadaan inilah yang menyebabkan
wujud budaya kerja individualistik dalam organisasi.
Dalam setiap organisasi, kesatuan pekerja diiktiraf sebagai bahagian
utama dalam organisasi. Kesatuan sekerja berfungsi untuk menjaga kepentingan
pekerja dan membantu pengurusan mencapai matlamat organisasi. Perundingan dan
tawar-menawar berlangsung berdasarkan perundangan dan prosedur yang diakui oleh
kedua-dua belah pihak. Proses ini dipanggil sebagai
budaya kerja tawar-menawar.
Dikatakan pula bahawa antara kunci kejayaan organisasi Jepun
adalah kebolehan mereka untuk menggunakan idea dan cadangan pekerja bawahan.
Pekerja diberi peluang untuk mengemukakan cadangan dan kreativiti bagi
memperbaiki proses kerja, sistem dan prosedur. Unit asas bagi organisasi Jepun
adalah kumpulan kerja yang dianggotai oleh semua peringkat jawatan seperti
pakar, profesional, pengurus, juruteknik dan pekerja sokongan. Tetapi mereka
akan bergaul sama di tempat kerja, di meja makan dan di masa rehat. Oleh itu
komunikasi di tempat kerja berlangsung dengan lancar. Pengurus dan pekerja sama-sama berusaha menyelesaikan masalah atau
meningkatkan kecekapan dengan perbincangan yang kerap. Budaya
kerja ini dipanggil sebagai budaya kerja kolektif.
Berdasarkan kelima-lima budaya kerja
ini dapatlah dirumuskan bahawa setiap satu budaya kerja yang diamalkan
mempunyai implikasi positif atau negatif bergantung kepada matlamat organisasi
sama ada tercapai atau tidak selaras dengan budaya kerja yang dipegang. Sesebuah
organisasi akan mengalami masalah apabila semua
ahli yang berada didalamnya mengamalkan budaya kerja yang tidak baik seperti
mana pekerja jenis X. Budaya seperti ini boleh mendatangkan implikasi yang
buruk kepada produktiviti dan kualiti organisasi akan terjejas.
Budaya kerja yang negatif akan
membuatkan organisasi tidak mencapai matlamat dan hala tuju yang telah
ditetapkan oleh pentadbir. Kesannya kepada organisasi ialah produktiviti dan
penghasilan yang dikeluarkan tidak mencapai piawaian yang ditetapkan.
Masyarakat akan hilang kepercayaan kepada organisasi kerana budaya kerja yang
diamalkan tidak menepati piawaian yang ditetapkan. Organisasi tidak dapat
berkembang maju seiring dengan perkembangan semasa yang berlaku terutamanya
dalam bentuk persaingan sesama organisasi. Dengan itu, organisasi akan mengalami
kerugian dan kegagalan dalam pengurusan sekali gus memusnahkan organisasi. Budaya
kerja yang diamalkan ini akan membebankan organisasi. Antara nilai-nilai yang
dipegang ialah suka membuang masa/melepak, menunggu masa balik, tidak suka
menolong, suka membantah, suka mengampu, membuat kerja sambil lewa, tidak
jujur, bencikan kepada arahan, dan lain-lain. Ini adalah nilai-nilai yang akan
menghancurkan organisasi sekali gus mendatangkan implikasi yang negatif kepada
seluruh warga organisasi.
Manakala, budaya kerja yang positif
akan membuatkan organisasi mencapai matlamat dan harapan yang ditetapkan.
Kesannya kepada organisasi ialah produktiviti dan persaingan antara organisasi
menunjukkan peningkatan pencapaian yang cemerlang. Budaya kerja yang cemerlang
ini akan menguntungkan organisasi dari segi kualiti dan kepercayaan masyarakat
terhadapnya. Masyarakat akan percaya kepada organisasi ini kerana piawaian yang
ditetapkan dipatuhi oleh seluruh ahli dalam organisasi. Antara nilai-nilai yang
dipegang dalam budaya kerja cemerlang ini ialah tidak suka membuang masa, suka
berbincang, taat pada arahan ketua, suka membantu, membuat kerja dengan
bersungguh-sungguh, selalu senyum, ikhlas dalam menjalankan kerja, jujur,
penyabar dan lain-lain. Inilah antara nilai-nilai budaya kerja yang dipegang
dalam memastikan organisasi menerima implikasi yang positif hasil dari budaya
kerja yang diamalkan.
Kesimpulannya, pewujudan budaya di dalam sesuatu kelompok manusia, organisasi atau
masyarakat bermula daripada kelakuan yang sama dan berulang-ulang oleh anggota
kumpulan tersebut. Tabiat yang berulang-ulang ini akan menjadi sifat
(karakteristik) kumpulan atau masyarakat. Oleh itu, penerapan budaya kerja yang
cemerlang perlu dan penting kepada setiap ahli dalam organisasi supaya dapat
meningkatkan lagi mutu dan kualiti dalam perkhidmatan untuk organisasi. Jatuh
bangun sesebuah organisasi bergantung sepenuhnya kepada budaya kerja yang
diamalkan sama ada baik atau buruk bergantung kepada cara dan bagaimana
pelaksanaannya dalam merealisasikan hasrat negara untuk mencapai tahap negara
maju menjelang 2020.
-Muhammad Ilyas bin Zambri- (Cr. GIK)
Mohon izin tuan untuk digunakan bahan di sini untuk talk saya kepada staf.
ReplyDeleteTerima kasih.
mohon yea untuk assingment saya
ReplyDeleteMohon encik..untuk assingment saya...
ReplyDeleteTerima kasih