Thursday, December 20, 2012

CABARAN KAUNSELOR DI SETTING LUAR DARI INSTITUSI PENDIDIKAN



AMALAN PERKHIDMATAN KAUNSELING KELUARGA DI JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT JOHOR

            Artikel ini mengupas tentang sejarah penubuhan Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia ( JKMM ) seterusnya mendalami sejarah perkhidmatan kaunseling di jabatan ini di bawah perjawatan pegawai psikologi. Khidmat kaunseling yang diberikan lebih tertumpu kepada kaunseling keluarga dan kajian ini lebih tertumpu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat ( JKM ) Johor. Kajian ini juga meneliti aspek pelaksanaan, cabaran, dan cadangan dalam perkhidmatan kaunseling keluarga.
            JKMM telah ditubuhkan pada tahun 1946 dan pernah ditempatkan di bawah beberapa kementerian antaranya Kementerian Kesihatan dan Kebajikan Masyarakat ( 1960-1962 ), Kementerian Buruh dan Kebajikan Masyarakat ( 1963 ), Kementerian Kebajiakan Am ( 1964 ) dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat ( 2004 – kini ). Perubahan JKMM di bawah setiap kementerian ini sedikit pun tidak menjejaskan peranan dan konsep asal penubuhannya iaitu berteraskan kepada konsep kerja sosial.
            Menurut Dato’ Sayed A. Rahman Sayed Mohd, kerja sosial adalah suatu profesyen yang memupuk perubahan sosial, menyelesaikan pelbagai masalah perhubungan antara individu atau manusia dan seterusnya menyelesaikan pelbagai masalah perhubungan ke arah kesejahteraan hidup. JKMM mempunyai misi untuk membangunkan masyarakat ke arah kesejahteraan sosial disamping visinya melahirkan masyarakat yang sejahtera dan penyayang dengan motto berkat berjasa.
            Penggubalan Akta Kaunselor 1998 ( Akta 580 ) telah menjadi titik tolak kepada mekanisme penubuhan bahagian kaunseling dan psikologi pada 1 April 1998 lanjutan daripada penyusunan semula JKMM ketika itu. Fokus bahagian ini adalah kepada kank-kanak, warga tua, orang papa, keluarga ( wanita dan gadis, ibu  tunggal, mangsa keganasan rumahtangga, orang miskin dan individu yang mempunyai masalah ), mangsa bencana dan pertubuhan sukarelawan. Selain itu, perkhimatan kaunseling juga diberikan kepada kakitangan kerajaan.
            Rancangan Malaysia Ke-Sembilan telah menitikberatkan aspek pembangunan modal insan dan penekanan juga diberikan kepada aspek psikologi. Oleh itu, bahagian ini telah mengambil kira elemen psikologi dan kaunseling dalam penyusunan program dan perkhidmatannya. Perkhidmatan lain yang ditawarkan ialah penaksiran psikologi, intervensi krisis, psikoterapi dan psikopendidikan yang juga ditawarkan kepada kumpulan sasar jabatan.
            Fokus kajian ditumpukan kepada JKM Daerah Segamat dimana seorang pegawai psikologi menerangkan berkenaan kes yang biasa dikendalikan oleh mereka. Pegawai psikologi terbabit masih lagi belum berkesempatan menjalankan sesi kaunseling keluarga. Tidak dinafikan bahawa terdapat pasangan atau penjaga klien yang dipanggil namun isu yang dibincangkan masih tertumpu kepada klien sahaja. Statistik menunjukkan bahawa terdapat 12 kes yang melibatkan kecurian, 2 kes penyalahgunaan dadah, dan 2 kes lagi melibatkan klien yang memiliki senjata tajam.
            Lazimnya, pegawai psikologi di sini menerima klien yang menghadapi dilema dan datang sendiri secara sukarela, menelefon untuk mendapatkan pandangan, mengirim surat untuk dapatkan bantuan pegawai, mengirim faks dan e-mel serta klien yang dirujuk oleh pihak makhamah atau pegawai atasan.
            Lantaran dari perkhidmatan yang diberikan, wujud pula cabaran yang perlu dihadapi oleh pegawai psikologi antaranya persepsi masyarakat terhadap fungsi dan keberkesanan Jabatan Kebajikan Masyarakat. Dalam konteks ini, apabila JKMM tidak dapat menyelesaikan satu kes atau masalah seperti yang dikehendaki dan difikirkan sepatutnya, maka akan timbul satu persepsi yang negatif terhadap peranan yang dimainkan oleh pihak JKMM dalam kalangan masyarakat. Keadaan ini akan membuatkan masyarakat meragui dan mencurigai tahap keprofesional pegawai psikologi itu sendiri dan menjejaskan nama JKMM.
            Selain itu, kekurangan tenaga pekerja juga menjadi satu cabaran terbesar kerana tugas sebagai seorang pegawai psikologi juga telah cukup berat dengan bebanan kerja yang bertambah tanpa ada sokongan tenaga kerja lain sehinggakan seseorang itu perlu untuk mengendalikan semua urusan dalaman dan luaran dan ini hanya akan mengurangkan keberkesanan perkhidmatan kaunseling dan khususnya perkhidmatan yang diberkan oleh JKMM.
            Masalah Kewangan juga menjadi isu apabila jumlah bilangan yang menerima sumbangan meningkat dan ada pula yang memerlukan bantuan kewangan jangka panjang. Contonya, bantuan bulanan kepada warga tua iaitu RM 300 sebulan dan maklumat ini perlu dikemaskini dan dikaji semula pada setiap 6 bulan dan memakan masa untuk diluluskan.
            Oleh itu, beberapa cadangan dikenalpasti antaranya melancarkan publisiti kepada masyarakat, menerima tenaga terlatih sukarelawan dan pendekatan derma sosial  dari pertubuhan bukan kerajaan. Kesimpulannya, bahagian kaunseling dan psikologi penting dalam JKMM dalam mengwujudkan suasana  yang sejahtera dengan peranan dan tanggungjawab bersama yang dimainkan oleh sesebuah keluarga dalam memastikan persekitaran yang lebih kondusif.

PANDANGAN
            JKMM merupakan sebuah jabatan yang bertanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan kesejahteraan dan keharmonian dalam masyarakat kita. Antara bahagian yang terpenting dalam jabatan ini adalah bahagian kaunseling dan psikologi yang berperanan untuk membantu masyarakat yang mengalami masalah atau isu yang membuatkan mereka tidak selesa dengan keadaan hidup mereka.
            Walaupun bahagian ini mempunyai peranan dan tugas yang penting. Namun terdapat beberapa cabaran yang perlu dihadapi oleh mereka dalam menjalankan tugas sebagai seorang pegawai psikologi atau kaunselor. Kebanyakan kes atau isu, kebiasaanna akan melibatkan keluarga dan ianya menjadi faktor utama kepada isu atau masalah yang dibawakan oleh klien. Maka, pentingnya kaunseling keluarga dijalankan bagi menyelesaikan persoalan dan masalah ini sehingga ke dasarnya.
            Masalah yang sering timbul dalam kaunseling keluarga pada pendapat saya adalah dari segi komitmen dan keterbukaan ahli keluarga itu sendiri dalam dan semasa sesi kaunseling dijalankan. Ahli keluarga yang bersikap tidak terbuka dan tidak memberi komitmen akan menjejaskan perkembangan sesi seterusnya akan membuatkan sesi yang dijalankan tidak mencapai tahap kartasisnya. Keadaan ini mungkin berpunca daripada sikap keluarga itu sendiri yang memimpin dan mempengaruhi perkembangan ahli keluarganya sehingga kesalahan atau isu yang dibawakan itu mendatangkan masalah kepada diri sendiri dan orang lain. Kesan ini mempengaruhi keseluruhan proses kaunseling dan ianya hanya akan membuatkan sesi menjadi kurang berkesasn dan isu yang dibawakan tidak akan selesai seperti yang dikehendaki.
Dalam berbicara soal kerahsiaan. Sesi kaunseling keluarga juga mempunyai cabaran kerahsiaannya tersendiri. Ahli keluarga yang tidak membantu mempunyai kemungkinan yang besar dalam membuka kerahsiaan kepada saudara atau orang yang terdekat. Keadaan ini akan membuatkan klien yang mempunyai masalah akan berasa tidak selesa dan terganggu oleh ancaman kerahsiaan ini. Walaupun tidak kelihatan isu atau kes sebegini, namun kemungkinan tersebut ada dan boleh berlaku dalam komuniti masyarakat sekarang ini. Hubungan kekeluargaan yang renggang merupakan faktor utama kepada permasalahan ini.
Oleh kerana pegawai psikologi ini adalah satu profesyen yang mulia, maka sekiranya terdapat mana-mana pegawai yang mencemarkan nama baik profesyen ini pasti akan memburukkan nama organisasi dan status pegawai psikologi itu sendiri. Masyarakat akan mula tidak percaya kepada perkhidmatan yang diberikan dan mula mencurigai semua tindakan dan saranan yang dikemukakan. Persepsi negatif ini adalah satu cabaran terbesar yang perlu dihadapi oleh setiap pegawai psikologi atau kaunselor.
Keadaan ini mungkin bertambah buruk apabila masyarakat tidak dapat membezakan perkhidmatan professional yang diberikan oleh pegawai psikologi atau kaunselor dengan individu yang sukalerela dan tidak mempunyai banyak pengetahuan tentang etika dan proses pelaksanaan sesi tetapi mengaku sebagai seorang kaunselor. Hal ini sememangnya berlaku dan sejauhmana penguatkuasaan Akta 580 dalam melindungi kemurnian profesyen ini.
Kesimpulannya, masyarakat harus memahami tugas seorang pegawai psikologi atau kaunselor supaya mereka juga sedar bahawa tugas seorang pegawai psikologi atau kaunselor ini adalah berat dan memerlukan pengorbanan dengan itu suasana imbal balik akan berlaku dalam mengwujudkan kesejahteraan dalam masyarakat sendiri.

-Muhammad Ilyas bin Zambri- (Cr. GIK)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...